سولاریوم چیست و چه خطراتی دارد

سولاریوم

با توجه به فرا رسیدن روزهای گرم و داغ فصل تابستان و تمایل جوانان به آفتاب گرفتن و برنزه شدن، بهتر است با شیوه صحیح آن آشنا شویم تا آسیب های کمتری را به پوست وبدن خود وارد کنیم. با توجه به علاقه مندی جوانان به مد و زیبایی و محبوبیت رنگ برنزه پوست در بین مردم استفاده از این دستگاه نسبت به گذشته به مراتب بیشتر شده است و بازار تبلیغات این روش بسیار داغ است.

چرا سولاریوم انقدر پر طرفدار است ؟
با توجه به اینکه خیلی از افراد امکان آفتاب گرفتن در سواحل و یا استخر های روباز را چه از نظر زمانی و چه مالی ندارند، مسلما استفاده از وسیله ای که در کوتاه مدت بتواند خواسته آنها را که همان برنزه شدن است مهیا کند، بسیارجذاب و رضایت بخش است.

آیا سولاریوم کم خطر از نور خورشید است ؟
با قاطعیت می توان گفت خیر، چرا که اولا لامپ های این دستگاه کاملا از روی نورخورشید طراحی شده است در نتیجه درخوش بینانه ترین حالت همان طول موج ها ی نور خورشید را از خود ساطع می کند، ثانیا در سولاریوم به دلیل اینکه در مدت زمان خیلی کوتاه برنزه شدن اتفاق می افتد در خیلی از موارد مضرات آن به مراتب از آفتاب گرفتن بیشتر خواهد بود.

اشعه ماورای بنفش چیست ؟
اشعه ماورابنفش یا همان UV، اشعه مضری است که از سه طیف اشعه با طول موج های مختلف تشکیل شده است. متاسفانه به دلیل سوراخ شدن لایه اوزون مقدار زیادی از اشعه های مضر به پوست ما می رسد.
اشعه UV از سه طیف اشعه با طول موج های مختلف تشکیل شده است، این سه اشعه عبارتند از:UVA, UVB, UVC
هر چه طول موج اشعه اى كوتاه تر باشد انرژى و حرارت بالاتر و شديدترى تولید می کند و عوارض بيشترى به دنبال خواهد داشت و هر چه طول موج بلندترى داشته باشد از حرارت و انرژى آن كاسته شده وعارضه كمترى ايجاد مى كند.
کوتاهترین طول موج در اشعه ماورای بنفش مربوط به اشعه UVC است که به دلیل کوتاه بودن طول موجش بیشترین حرارت و میزان جذب را بین دو طول موج دیگر دارد و به همین دلیل بسیار خطرناک و آسیب رسان است. چنانچه این اشعه از اتمسفر و لایه ی اوزون عبور کند به راحتی از سطح پوست می گذرد و جذب سلولها می شود و به دلیل حرارت بالا و تغییرات شدید باعث سرطان و مرگ سلول خواهد شد.
دومین طول موج ماورای بنفش مربوط به اشعه UVB است. این اشعه طول موج بلندتری از اشعه UVC دارد و کمترجذب پوست می شود، به همین دلیل عارضه کمتری برای بدن ایجاد می کند.
ولی باید یادآوری کرد که تماس طولانی مدت انسان با این طول موج باعث ابتلا فرد به سرطان های پوست مثل BCC , SCC خواهد شد.
و بلاخره اشعه UVA ماورای بنفش که بلندترین طول موج را در بین دو طول موج دیگر دارد.
این اشعه ماورای بنفش به میزان کمتری از پوست عبور کرده و حرارت کمتری در پوست ایجاد می کند. ولی تماس طولانی مدت با این طول موج هم عوارض خود را دارد و باعث پیری زودرس، چین و چروک و ... خواهد شد.

تصورات غلط و بى اساس در مورد سولاريوم
برخى افراد به اشتباه تصور مى كنند كه دستگاه سولاريوم مضرات نور خورشيد را ندارد ولى بايد گفت اين تصور كاملا غلط است، اشعه ماوراى بنقش ساطع شده از دستگاه سولاريوم انرژى بالايى را در مدت كوتاه توليد مى كند كه سبب برنزه شدن فورى پوست مى شود و همين عامل باعث مى شود كه نه تنها عوارض نور خورشيد را ندارد بلكه حتى مى تواند عوارض بيشترى را به همراه داشته باشد.


آدرس مطب : تهران ، بلوار آفريقا ، بالاتر از چهارراه جهان كودک ، خیابان پديدار ، ساختمان شهروز ، طبقه 6
تلفن : 88661062 - 021

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مزوژل جوانساز چیست ؟مزوژل جوانساز چیست ؟

مزوژل یکی از جدیدترین و موثرترین روش ها برای بازسازی و جوانسازی طبیعی پوست است که با تحریک کلاژن و الاستین از طریق آزادسازی هیالورونیک اسید باعث از بین رفتن خطوط ریز و چین و چروک های پوست می شود. ... ادامه مطلب

مزوژل بهترین روش جوانسازی پوستمزوژل بهترین روش جوانسازی پوست

داشتن چهره ای جذاب و زیبا بعد از استفاده طولانی مدت از ماسک آرزوی خیلی از ماست. با مزوژل های جوانساز می توانید زیبایی، طراوت و شادابی را به پوست خود هدیه دهید. ... ادامه مطلب

فرق مزوژل و مزوتراپیفرق مزوژل و مزوتراپی

فرق مزوژل با مزوتراپی ؟ مزوژل بهتر است یا مزوتراپی ؟ آیا مزوژل و مزوتراپی با هم فرق دارند ؟ ... ادامه مطلب

علل ریزش مو ارثی در مردانعلل ریزش مو ارثی در مردان

در بسیاری از مردان دلیل ریزش مو وراثت است، به مانند بسیاری از ویژگی های جسمانی که از خانواده پدری و یا مادری به ارث برده می شود وضعیت موها نیز به همین شکل است. ... ادامه مطلب

طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین