علت جوش های بدن و درمان آنها

علاوه بر تعادل هورمونی، یک سری غدد عرق نیز زیر پوست وجود دارد که وقتی منافذ آن ها به هر دلیل بسته می شود. میکروب ها در این غدد رشد می کنند و به صورت جوش خود را نشان می دهند در این میان بهداشت بدن می تواند این موضوع را تشدید یا خفیف کند اما عامل اصلی بروز جوش به حساب نمی آید.

در مورد جوش بدن بسیاری از راه حل های پیشنهادی موضعی است. پوست بدن ضخیم تر از پوست صورت است و بنابراین جوش در این نواحی می تواند بزرگ تر و دردناک تر باشد و سخت تر به درمان پاسخ دهد اما با این حال به همین دلیل همین ضخامت ضخامت می توان درمان های تهاجمی تری را برای آن در نظر گرفت. درمان جوش در این مناطق اغلب بدون عوارض جانبی تحریک کننده است. البته این به آن معنا نیست که شما در درمان آکنه در این مناطق زیاده روی کنید. این راه حل ها ممکن است برای همه مناسب نباشد و دلایل زیادی ممکن است در بروز آکنه بدن موثر باشد.

جوش های پشت و کمر
فعالیت بیش از حد غده سیاسه، تعریق، دوش نگرفتن بعد از ورزش، اصطکاک لباس یا لباس های تنگ جای عبور هوا ندارند، بند کوله پشتی، مصرف غذاهای سرخ کردنی و پر کالری، واکنش به لوسیون های بدن، خواب ناکافی، التهاب ناشی از شامپو، حالت دهنده یا سایر محصولات شست و شوی بدن یا التهاب صابون و نرم کننده پارچه، آلرژی درماتیت سبورئیک و فولیکولیت همگی از عواملی است که می تواند جوش ناحیه پشت را موجب شود.

درمان چیست: بهتر است لباس های گشاد بپوشید تا پوست در معرض هوا قرار بگیرد. در صورتی که ورزش می کنید به طور مرتب لباس های ورزشی تان را بشویید و بند کوله پشتی تان را شل کنید. هنگام شستن بدن از آب بیش از حد گرم استفاده نکنید و در صورت لزوم مواد شوینده بدن تان را عوض کنید و از محصولاتی استفاده کنید که سالیسیلیک اسید دارند. خواب کافی و رژیم غذایی کم کالری نیز در کاهش بروز جوش در این منطقه موثر است.

جوش بازو
علل بروز جوش در این ناحیه مشابه جوش هایی است که در پشت ایجاد می شود. علاوه بر این، ترشح بیش از حد چربی، لوسیون های بدن و اسپری و همچنین مواد شوینده، نرم کننده لباس، لباس های تنگ و حتی درماتیت سبوریک و شاخی شدن پوست می تواند جوش های این ناحیه را ایجاد کند.

درمان چیست: به طور منظم دوش بگیرید و از لباس های با آستین گشاد استفاده کنید و هنگام استفاده از اسپری یا لوسیون دقت کنید که منافذ پوست مسدود تشوید در صورتی که آکنه این ناحیه به علت درماتیت سبوره یا بئورات آلرژیک باشد پزشک درمان های ویژه ای را تجویز می کند.

جوش نشیمنگاه
لباس زیر کثیف، تنگ و مرطوب می تواند عامل ایجاد جوش در این قسمت باشد. هوای گرم، نشستن طولانی مدت، موهای زیر پوستی، تعریق و چربی، آلرژی، لوسیون بدن، صابون و سایر محصولات بهداشتی و البته مصرف مواد غذایی تند و اصلاح نامناسب موهای پوست و البته زگیل و بیماری های مقاربتی همگی می توانند در این ناحیه جوش ایجاد کنند.

درمان چیست: رعایت بهداشت در این ناحیه بسیار مهم است. بهتر است مدت طولانی ننشینید تا گردش خون و هوا امکان داشته باشد. دقت کنید لوسیونی که استفاده می کنید منافذ پوست تان را نبندد و از محصولاتی استفاده کنید که اسانس و عطر داشته باشند. به هیچ وجه صبح زود از نوشیدنی های سرد استفاده نکنید چون بدن شما وقتی از خواب بیدار می شوید هنوز گرم نشده است. اکنون در این ناحیه معمولاً بالوسیون های آلفاهیدروکسی اسید و ژل درمان می شود در صورتی که آکنه بر اثر آلرژی باشد باید با متخصص برای درمان مشورت کند.

رابطه جوش ساق پا و آلرژی :
لوسیون بدن، ژل شست و شو، صابون نرم کننده و محصولات بهداشتی دیگر و البته لباس خیلی تنگ می تواند جوش ایجاد کند. علاوه بر این، موهای زیر پوستی که بر اثر اصلاح زیر پوست می مانند و آلرژی و بنورات جلدی همگی از علل بروز جوش در ناحیه ران و ساق پاهاست.

درمان چیست: اگر پوست این قسمت خشک است حتما از مرطوب کننده استفاده کنید و بدن را با مواد شست و شوی حاوی اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک بشویید استفاده از لوسیون حاوی آلفاهیدروکسی اسید از زیر پوست رفتن موها جلوگیری می کند.