علت کدر شدن پوست چیست ؟

لایه های شاخی پوست خارجی ترین لایه اپیدرم پوست هستند. ضخیم شدن این لایه از پوست باعث کدر شدن، بد رنگ شدن و ایجاد جوش های زیر پوستی می شود. تجمع بیش از حد این لایه و سلول های مرده روی پوستتان باعث کاهش اکسیژن رسانی به پوست شما می شود.
بیماریها و اختلالات ارثی و ژنتیکی، بیماریهای سوخت و ساز سلولی ،بیماریهای هورمونی ،بیماریهای التهابی،عفونت های موضعی پوست ، عوامل شیمیا یی، دارو ها ،علل تغذیه ای شامل کمبود ویتامین ها و سوء تغذیه و بالا خره بدخیمی های پوستی.

رنگ طبیعی پوست به سه عامل ،هموگلبین ،کاروتنوئید و پیگمان ملانین بستگی دارد ،که عامل سوم عامل اصلی تعیین کننده رنگ پوست است و اختلافات نژادی و جغرافیایی در رنگ پوست مربوط به این رنگدانه است .
علل متفرقه که ملانیسم یا لک ارثی منتشر بدن و لک اطراف دهان یا لک پوست اطراف چشم و لکهای کوچک قهوه ای که در نقاط مختلف بدن ممکن است همراه یا بدون علایم دیگر باشند از علل دیگر لک تیره پوست هستند.

استفاده از عطرها و ادوکلن ها که حاوی 5- متوکسی پورالن و برگاموت هستند اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند باعث لکهای تیره در پشت گوش، گردن و صورت میشوند. لک های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند آسفالت و روغن های معدنی و تماس با نور آفتاب بوجود می آیند.
علل بسیار زیاد دیگری برای ایجاد لک روی صورت بدن وجود دارند که به دلیل نادر بودن ذکرآنها در این نوشته ضروری نیست ولی حتما بایستی توسط پزشک در موقع مراجعه مد نظر قرار گیرد.

تغییرات رنگ پوست در افراد به دو صورت است :
1-رنگ پوست ذاتی که عبارتست از میزانی از پیگمانتاسیون ملانین که به صورت ژنتیکی تعیین شده و در غیاب هرگونه تماس با نور خورشید یا تاثیرات دیگر وجود دارد.
2-رنگ پوست اکتسابی که به علت تماس با نور آفتاب یا هورمونال (همانند حاملگی ) به وجود می آید. در بعضی بیماری ها نیز مثل ملاسما (لک صورت) و آدیسون در اثر هر دو عامل، یعنی تداخل بین عوامل هورمونال و نور آفتاب به وجود می آید.

خوب است بدانید از مهم ترین عوامل مؤثر بر سلامت پوست داشتن خواب کافی و به وقت است. کم خوابی، پرخوابی، به وقت نخوابیدن، تغذیه نامناسب تاثیرات سوئی بر سلامت پوست و زیبایی دارد.

روشهای درمانی متعددی برای درمان لک صورت وجود دارد که پزشک پس از بررسی های اولیه به بیمار توصیه میکند . ساده ترین روش میکرودرم ابریژن است و در مواردی طبق تشخیص پزشک مزوتراپی صورت نیز انجام میشود . در روش میکرودرم ابریژن لایه های شاخی و مرده پوست جدا شده و در مزوتراپی با تزریق روشن کننده و رطوبت رسان و ویتامین ها و هیالورونیک اسید پوست شما بازسازی می شود.

لوسین های ضدآفتاب :
با استفاده از لوسیون های ضد آفتاب قبل از بیرون رفتن، از تیره تر شدن پوست تان جلوگیری کنید.
اگر نور خورشید مستقیم به شما می تابد هر 30 دقیقه یک بار آن را تجدید کنید.
اگر چه در ویتامین D موجود در نور خورشید مفید است، اما می تواند به پوست تان آسیب برساند و باعث شود پوست ناصافی داشته باشید.