درماتیت دست

درماتیت دست بیماری حاد و مزمن اگزمایی است که پشت و روی پوست دست را درگیر می کند.درماتیت دست یک اختلال پوستی شایع است که درهر سنی حتی خردسالی هم بروز می کند ودرافرادی که سابقه ی ابتلا به اگزمای آتوپیک دارند احتمال بروز آن بیشتر است.

علل درماتیت دست
درماتیت شغلی در افرادی دیده می شود که به دلیل کارخود با مواد محرک درارتباط هستند مثل مشاغل فلزکاری،آرایشگری، مکانیکی و تمام افردی که به دلیل شغل خود پوست دستشان دایما با مواد محرک در تماس است بیشتر در معرض ابتلا به درماتیت دست هستند.البته آلرژی به برخی مواد خاص نیز می تواند باعث درماتیت پوست دست شود.محرکهای پوستی مانند پاک کننده ها، حلال ها، مواد اسیدی، مواد قلیایی، سرما، گرما و سایش پوست دست می تواند باعث آسیب به لایه ی خارجی پوست شده و سلول های چربی روی سطح پوست را از بین ببرد و باعث اختلال در عملکرد لایه ی محافظ پوست شود.

علایم درماتیت دست
درماتیت دست ممکن است روی پوست کف دست یا پشت دست یا هر دو ایجاد شود.ناحیه مبتلا به درماتیت دچار خارش ،سوزش وگاه در موارد شدید با درد همراه است.درماتیت دست می تواند به شکل حاد، مزمن و دوره های عود کننده بروز کند.

علایم درماتیت حاد دست
در مرحله حاد بیماری، پوست دچارقرمزی،خارش،ترک خوردگی وگاه همراه با جوش های ریز ترشح داراست.

علایم درماتیت مزمن دست
در مرحله مزمن بیماری پوست دچار خشکی شدید و پوسته پوسته شدن می شود و به دلیل مزمن شدن بیماری ودر اثر خارش مداوم پوست ضخیم شده و به شکل چرمی در می آید.

درماتیت آتوپیک دست
درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است.آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی همراه با خارش و التهاب پوستی است که ناحیه درگیر را دچار خارش و قرمزی می کند و بعضی عوامل محیطی باعث بوجود آمدن اولین علامت این بیماری و یا بدتر شدن آن می شوند این عوامل عبارتند از :
آلاینده های هوا،مواد شوینده،عطرها،مواد محرک مثل صابون،نیکل موجود در بدلیجات یا فلزات مثل باتری ساعت،عوامل محیطی مثل قارچ ها و گرده ی گیاهان
درماتيت آتوپيک به ۳ فاز تقسيم می شود:
فاز شيرخوارگی (از تولد تا ۲ سالگي)
فاز کودکی (از ۲ تا ۱۲ سالگي)
فاز کودکی شايع ترين فرم این بیماری است. احتمالا يک يا نواحی متعددی را گرفتار می کند.
فاز بزرگسالی (از ۱۲سالگی تا بزرگسالی)

در این فرم، درماتيت آتوپيک از زمان بلوغ آغاز می شود و دليل آن تغييرات هورمونی و يا استرس ناشی از دوران بلوغ است و تا دوران بزرگسالی طول می کشد.درماتیت آتوپیک می تواند کف یا پشت دست را درگیر کند ویا به صورت اگزمای پوستی قرصی شکل باشد.احتمال بروز اگزما در سایر نقاط بدن مانند پاها، ساعد و بازوها و محل های خم شدن و تاخوردگی پوست در بدن، وجود دارد.

درماتیت نومولاردست
درماتیت نومولار یا درماتیت دیسکی یا سکه ای پوست پشت دست و انگشتان را درگیر میکند و نواحی مبتلا به شکل مدور و با مرز مشخص مشاهده می شوند.

درماتیت هیپر کراتوتیک دست
درماتیت هیپرکراتوتیک دست نوعی درماتیت مزمن، خشک و غیرالتهابی کف دست است و از نظر علایم شبیه به پسوریازیس کف دست است.

درماتیت تماسی تحریکی دست
اغلب درماتیت تماسی تحریکی در دست ها مشاهده می شود.تماس پوست دست با محرک های خفیف پوستی مانند آب، صابون و شوینده ها و محرک های شدید پوستی مانند اسیدها و قلیاها باعث آسیب به پوست می شوند.ابتدا ناحیه ی بین انگشتان مبتلا می شود سپس التهاب به انگشتان و پشت دست و مچ دست می رسد.

درماتیت تماسی آلرژیک دست
آلرژن های شایع که می تواند باعث درماتیت تماسی آلرژیک شود عبارتند از نیکل، عطرهای مختلف، پودر داخل دستکش ها و مواد موجود در رنگ موو ....

درمان درماتیت دست
1.تماس پوستی با عامل محرک را کاهش دهید
2.هنگام شستن دست ها از شوینده ی غیر صابونی استفاده کنید
3.دست ها را به خوبی شسته و سپس کاملا خشک کنید
4.از تماس با موادی که سابقه حساسیت به آن را دارید خودداری کنید
5.دستکش نخی زیر دستکش پلاستیکی بپوشید و یا ازدستکش های دولایه یا دستکش هایی که آستر کتانی دارند استفاده کنید.
6.پس ازشستشوی دست وخشک شدن پوست ازمرطوب کننده استفاده کنید.
7.پمادهای موضعی استروئیدی باعث کاهش التهاب پوست میشود ولی حتما باید با تجویز پزشک باشد.
9.در صورت بروز عفونت نیاز به آنتی بیوتیک خوراکی است .